تالار وب

از سوی رییس ستاد هفته ازدواج؛ برنامه‌های هفته ازدواج تشریح شد

موج آفرینی برای همکاری منسجم ملی در امر ازدواج جوانان، معرفی الگوهای مناسب ازدواج، برگزاری جشنواره ازدواج و رسانه، تقدیر و تجلیل از فعالان و خادمان ازدواج و برگزاری جشن‌های محتوایی ازدواج در کشور از مهم‌ترین برنامه‌های هفته ازدواج است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از برنا، پرویز کرمی در نشست خبری با اشاره به برگزاری هفته ازدواج از روز هفدهم آبان ماه مصادف با اول ذی الحجه گفت: یکی از مشکلات جوانان در جامعه ازدواج و موضوعات مربوط به آن است. از وظایفی که دولت و شورایعالی جوانان برعهده سازمان ملی جوانان قرار داده، ساماندهی امر ازدواج است. دولت و سازمان ملی جوانان موظف به سیاست گذاری، حمایت، نظارت و تسهیل گری هستند. معتقدیم ازدواج یک امر شخصی است و موضوع ازدواج ذیل چتر خانواده باید رسیدگی شود و هرچه از نقش خانواده ها در این زمینه کم شود، دولت و سازمان ملی جوانان با توجه به نقش هدایتی خود موظف به ساماندهی این امر در جهت سیاست گذاری، نقش ترمیم و تسهیلی خود هستند.

وی ادامه داد: به منظور الگوسازی در امر ازدواج، اول ذیحجه روز ازدواج و خانواده نام گذاری شده است و برای اینکه بتوان برنامه های خوبی را در این مورد برگزار کرد و فرصت برای برگزاری برنامه ها وجود داشته باشد، هفته ازدواج توسط سازمان برگزار می شود.

کرمی آگاه سازی، فرهنگ سازی، اطلاع رسانی وموج آفرینی در امر ازدواج جوانان را یکی از اهداف برگزاری این هفته دانست و تأکید کرد: تقدیر و تجلیل از خادمان و فعالان ازدواج با حضور مسوولان کشور در این هفته انجام می شود. شعار سازمان ملی جوانان در این زمینه ازدواج به‌هنگام، آگاهانه آسان و پایدار است.
رئیس ستاد هفته ازدواج از دیدار بذرپاش با مدیران و سردبیران رسانه ها خبر داد و افزود: قبل از برگزاری هفته ازدواج دیداری میان مدیران مسوول، سردبیران و دبیران سرویس ها با بذرپاش به منظور هم اندیشی با رسانه ها نسبت به موضوع ازدواج برگزار می شود. همچنین معاون رییس جمهور و رییس سازمان ملی جوانان دیداری با رییس سازمان صدا و سیما و مدیران شبکه ها برگزار می کند.

وی با اشاره به شناسایی نهادها و سازمان های فعال در تسهیل گری ازدواج اظهار داشت: نهادها و سازمان های فعال در زمینه تسهیل گری امر ازدواج که به صورت خودجوش و هدفمند فعالیت می کنند در این هفته شناسایی می شوند. در این هفته از خیرین و فعالان دولتی و غیردولتی هر استان با حضور مسوولان تقدیر می شود. در این هفته نتایج دو تحقیق و پیمایش ملی بررسی علل تأخیر ازدواج و بررسی طلاق ها به جامعه ارائه می شود. مرکز مطالعات جوانان در دانشگاه ها نیز نشست علمی را با حضور اساتید و جوانان برگزار می کند.

معاون فرهنگی، آموزشی سازمان ملی جوانان با اعلام کمک به ایجاد صفحه ویژه در روزنامه ها و خبرگزاری ها به منظور انعکاس موضوعات ازدواج تأکید کرد: علاوه بر این موضوع نشست مشاوران حوزه جوانان و ازدواج به منظور نقد و بررسی این موضوع برگزار خواهد شد.

مجموعه پیشنهادی:  لیست آزمایشگاه های استان البرز

وی با اشاره به وظایف سازمان ملی جوانان در حوزه ازدواج تصریح کرد: این سازمان موظف به الگوسازی و به وجود آوردن نهادهای مردمی در حوزه ازدواج است. هم اکنون شبکه فعالین امر ازدواج(شفا) در نیمی از استان های کشور فعال شده است. ستاد ساماندهی امور جوانان با موضوع ازدواج تشکیل و پیگیری عقد تفاهم نامه با سازمان ها و وزارتخانه ها را در دستور کار دارد.

کرمی در بخش دیگری از این نشست از رشد ۵/۵ درصدی ازدواج در ۳ ماه نخست امسال خبر داد و تأکید کرد: روند رشد ازدواج در چند سال گذشته بیش از ۱درصد بوده است. هم اکنون با توجه به اینکه متولدان دهه ۶۰ در آستانه ازدواج قرار گرفته اند باید حساس‌سازی ازدواج در دستور کار قرار گیرد. هرچه در حوزه ازدواج، جامعه فعال شود، باز هم کم کار کرده ایم. هم اکنون۱۲ میلیون جوان در سن ازدواج داریم.

رئیس ستاد هفته ازدواج ادامه داد: برخی نگاه ها به اشتباه شغل و درآمد را عامل اول ازدواج می دانند. بر اساس یافته ها و پژوهش های سازمان ملی جوانان مسائل فرهنگی و اجتماعی در اولویت تأخیر ازدواج هستند.
وی با اعلام تأخیر ۵ساله در ازدواج جوانان تأکید کرد: براساس عرف جامعه سن ۱۸تا ۲۲ سالگی برای دختران و ۲۲تا ۳۰ سالگی برای پسران سن مناسب ازدواج است. اما متأسفانه هم اکنون با تأخیر ۵ ساله، دختران در سن ۲۵تا۳۰ سالگی و پسران در سن ۲۸ سال تا ۳۰ سالگی ازدواج می کنند. ادامه تحصیل برای دختران و سربازی، شغل و مسکن باعث شده است میانگین سن ازدواج در پسران به ۵/۲۶ و در دختران ۲/۲۳ برسد.

معاون فرهنگی، آموزشی سازمان ملی جوانان در پاسخ به سؤالی درباره هدفمند کردن یارانه ها و تأثیر آن بر ازدواج گفت: امیدوارم هدفمندکردن یارانه ها تأثیر مثبتی بر روی جامعه بگذارد. این طرح برای بهبود زندگی دهک های پایین جامعه اجرا می شود و انشالله مشکلی در موضوع ازدواج جوانان ایجاد نخواد کرد.

کرمی بار دیگر مراکز موجود همسریابی را غیرقانونی دانست و تأکید کرد: سازمان برای رفع این مشکل نیز بحث همسرگزینی را در شبکه فعالان ازدواج پیگیری می کند. سازمان از مراکز مشاوره تخصصی در امر جوانان حمایت می کند. این مراکز در مورد مشاوره تحصیلی، شغلی، ازدواج و تحکیم خانواده و هویت فعال خواهند شد.

رئیس ستاد هفته ازدواج خواستار تأمین بودجه برای فرهنگسازی در امر ازدواج شد و گفت: تا وقتی رسانه ها به تبلیغ اقلام تجملی و غیر ضرور در زندگی زوج ها می پردازند و بعد ازدواج آسان را تبلیغ می کنند، نمی توان به تناسبی درباره ازدواج و فرهنگ‌سازی در رسانه ها رسید. نگرش جامعه به مقوله ازدواج باید تغییر کند. رسانه ها باید قبل از دولت، رسالت خود را که همان فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی است، انجام دهند.

وی ارائه الگوی ازدواج نیمه مستقل را در راستای حل مشکلات ازدواج جوانان دارای مشکل مسکن و کار دانست و تأکید کرد: در این طرح جوانان می توانند پس از ازدواج تا رفع مشکلات با خانواده زندگی کنند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دولت

دیدگاهتان را بنویسید