تالار وب

وام ازدواج بازهم نرسید

وام ازدواج بازهم نرسید

تمامی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری موظفند امکانات لازم برای شروع پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج ۱۰۰میلیون ریالی برای هر یک از زوجین را حداکثر از ابتدای مرداد‌ماه سال‌جاری فراهم کنند.

این عین بخشنامه بانک مرکزی خطاب به بانک‌هاست که ۲۶خردادماه امسال صادر شده است. این مصوبه در حالی به بانک‌ها فرستاده شده بود که رئیس‌کل بانک مرکزی یک هفته قبل از آن گفته بود: براساس قانون به تمامی بانک‌ها بخشنامه ابلاغ شده و در حال تلاش هستیم تا منابع مالی مورد نیاز برای این مهم تأمین شود، اما شروع اعطای وام نیاز به زمان دارد و نمی‌توانم زمان دقیقی را اعلام کنم اما ان‌شاء‌الله تا شهریورماه اعطای وام آغاز می‌شود.

به گزارش همشهری، افزایش سقف تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج از ۳میلیون تومان به ۱۰میلیون تومان به ازای هر زوج در سال جدید براساس قانون مصوب بودجه امسال صورت گرفته، اما اختلاف نظر جدی بانک‌ها و بانک مرکزی این است که آیا مجوز تأمین اعتبار وام ازدواج از محل حساب‌های جاری نزد بانک‌ها توسط بانک مرکزی صادر می‌شود یا نه؟ قانون چنین اجازه‌ای را داده اما بانک مرکزی هنوز به بانک‌ها چراغ سبز نشان نمی‌دهد و پرداخت وام ازدواج از محل حساب‌های جاری را مشروط به بررسی‌های بیشتر کرده است.

با آغاز ‌ماه مرداد انتظار می‌رفت تا بانک مرکزی و بانک‌ها بر سر اجرای قانون به توافق برسند و جوانان در صف دریافت وام ازدواج بلاتکلیف نمانند. آمار جدیدی از افراد در صف وام ازدواج منتشر نشده اما به‌نظر می‌رسد که درصورت تعلل شبکه بانکی، صف متقاضیان وام ازدواج دوباره از مرز یک میلیون نفر عبور کند.

  • بانک‌هایی که آماده‌اند

تاکنون بانک‌های صادرات، تجارت، ملت، ایران زمین به همراه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و صندوق کارآفرینی و امید رسما اعلام کرده‌اند برای پرداخت وام ازدواج ۱۰میلیون تومانی مشکلی ندارند، اما بانک‌های دیگر هنوز آمادگی خود را برای اجرای قانون اعلام نکرده‌اند. این در حالی است که در سامانه ثبت‌نام وام ازدواج نام اکثر بانک‌های دولتی و خصوصی به‌عنوان بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات ازدواج به چشم می‌خورد.

مجموعه پیشنهادی:  اما یک نکته واقعا مــَــردانه ...

خبر دیگر اینکه براساس مصوبه جدید کمیسیون اعتباری بانک مرکزی، افراد در صف سامانه قرض‌الحسنه ازدواج که از سنوات گذشته (در مهلت مقرر ثبت نام کرده‌اند) در انتظار دریافت تسهیلات هستند، مشمول سقف‌های فردی قرض‌الحسنه ازدواج ۱۰۰میلیون ریالی می‌شوند.

  • پول نداریم، بانک را عوض کنید

تعدادی از زوج‌های جوان در تماس با همشهری عنوان کردند تاکنون چندبار اقدام به تغییر بانک عامل خود کرده‌ و مدارک و مستندات لازم را به شعبه مربوطه ارائه داده‌اند، اما در پاسخ گفته می‌شود پولی برای وام ازدواج نداریم و بهتر است بانک عامل خود را تغییر دهید. خبرنگار همشهری کسب اطلاع کرد که بانک‌هایی که برای پرداخت وام ازدواج پیشگام شده‌اند هم با محدودیت منابع مواجه هستند چرا که بانک مرکزی تنها اجازه داده از منابع قرض‌الحسنه پس‌انداز استفاده کنند و به‌گونه‌ای حق استفاده از منابع دیگر بانک ازجمله از محل حساب‌های جاری مشتریان را ندارند.

۲۷تیرماه بانک مرکزی اعلام کرد که دراجرای تبصره۲۹ قانون بودجه سال‌جاری، پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج از محل منابع قرض‌الحسنه جاری بانک‌ها را بررسی می‌کند که پس از حصول نتیجه، نحوه اقدام بر موضوع به سیستم بانکی ابلاغ خواهد شد.

  • قانون شفاف است؛ بهانه نیاورید

تبصره ۲۹قانون بودجه ۱۳۹۵مصوب مجلس شورای اسلامی، بانک مرکزی را موظف کرده تا همه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کشور را ملزم کند به اندازه سهم خود از مجموع سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز و جاری در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ۱۰میلیون تومانی به هر یک از زوجین مشارکت کرده و تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را در اولویت نخست پرداخت قرار دهند. نکته قابل تامل اینکه بانک مرکزی موظف است اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را به‌نحوی مدیریت کند که تعداد جوانان در صف وام ازدواج در پایان هر‌ماه کمتر از ۵۰هزار نفر باشد و همچنین بر فرایند اجرای این قانون نظارت و بانک‌های متخلف را جریمه کند.

منبع:‌روزنامه همشهری

دیدگاهتان را بنویسید