تالار وب

رقص آذری و انواع آن

رقص آذری و انواع آن

“قازاغی” یکی از رقصهای قدیمی آذربایجان است و از نام آن پیداست که در منطقه قازاغ به وجود آمده است. هم اکنون نیز یکی از رقصهای بسیار زیبای آذری و معروف در این منطقه و سایر نقاط دیگر بوده و فراگیر شده است و دوستاران رقص آذری را شیفته خود نموده است.

احتمال می رود که “قازاغی” رقص جنگجویان بوده و در زمان آرایش نظامی و موقع اعزام به جنگ اجرا می شده است. در این رقص علاوه بر نیک بینی و قهرمان پروری نشانه های زیرکی و تفکر نیز مشاهده میگردد. قازاغی رقصی تند و با جنب وجوش و پرتحرک است و نیاز به توان و انرژی زیادی از جانب رقصنده را میطلبد.
بطور کلی رقص قازاغی در انواع مختلف موجود بوده و در سازهای متنوع نواخته شده است. ولی در سال ۱۹۳۶ میلادی آهنگ ساز برجسته و معروف اوزئیر حاجی بی اف در زمان تشکیل گروه رقص و آواز از آهنگ سازان معروف دعوت بعمل آورده و این رقص را از دیدگاه کروگرافی مورد بررسی و بصورت فعلی تالیف نموده اند تا به گونه ای که در حال حاضر مشاهده مینمایید تبدیل شده است.

این رقص  در برنامه گروههای حرفه ای رقص و آماتور جای خاص خود را داشته و در اجراهای روی صحنه این رقص بصورت گروهی توسط رقاصان ماهر اجرا میگردد. در این رقص از نظر تکنیکی و تنوع حرکات مرکب زیادی وجود دارد که شاید لقب ماهر را بشود به رقصنده این رقص داد. در کل جزو رقص های سنگین طبقه بندی می شود. در مواقع معمولی این رقص بصورت انفرادی (تک نفره) اجرا میگردد و علاوه بر اجرای تکنیکی حرکات مرکب قوت و حس درونی نیز لازمه اجرای این رقص میباشد.

مجموعه پیشنهادی:  چگونه عروسی زیبا شویم

ما این نوع رقص را به عروس دامادی که بخواهند آن را با هم تمرین نمایند پیشنهاد نمیدهیم. چون این رقص بیشتر حالت های مردانه دارد. ولی در حالت ترکیبی با رقص های دیگر بسیار به جا بوده و حالت جذابی را به وجود می آورد.

تالاروب حامی عروس داماد های ایرانی

تالار وب تسهیلی نوین برای ازدواج

دیدگاهتان را بنویسید