تالار وب

چرا مشاوره قبل از ازدواج ضروری است؟

چرا مشاوره قبل از ازدواج ضروری است؟

شاید برایتان سوال شود که چرا مشاوره ازدواج مهم است؟ مگر قدیمی ها برای ازدواج سراغ مشاور می رفتند که زندگی هایشان تا این اندازه با دوام بود؟

واقعیت این است که در دنیای امروز، پیچیدگی روابط، افراد و مسایل و مشکلات، نیاز به مشورت گرفتن از یک متخصص را پررنگ تر می کند. از سوی دیگر، نقش زنان و مردان در جامعه امروز بسیار متفاوت از گذشته است. همین مساله پایداری زندگی ها را کمتر کرده و برای سنجش میزان تفاهم و سازگاری بین دو نفر، نیاز به مداخلات علمی است.

تا دیروز اگر بسیاری از خانواده ها به دلیل فقر آگاهی یا وابستگی های اقتصادی و اجتماعی روی مشکلاتشان سرپوش می گذاشتند، امروز با شاغل شدن بیشتر زن ها و تحصیلات بالاتر دختران و پسران، زندگی ها شکل متفاوتی پیدا کرده است.

اما مشاور ازدواج قرار است چه کاری انجام دهد که این همه روی آن تاکید می شود؟

شناخت کپسولی

زمان شناخت برای ازدواج کم است و مشاور به شما کمک می کند تا در مدت کوتاهی نسبت به یکدیگر شناخت پیدا کنید. روش کار مشاوران ازدواج این است که از شما دو نفر تست های شخصیت شناسی جداگانه ای می گیرند، نمودار خانوادگی تان را رسم می کنند، نسبت به شرایط زندگی شما اطلاع کسب می کنند و چکیده این اطلاعات را به صورت مفید و مختصر در اختیار شما قرار می دهند. به این ترتیب می توانید در مدت کمی، اطلاعات کافی درباره طرف مقابل کسب کنید.

از آن مهم تر، مشاور ازدواج می تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید چه قدر از شناختی که کسب کرده اید درست است و چقدر از آن نیازمند اصلاح.

هر فردی که می بینید، برمبنای تجربیات گذشته خود، نگاه شخصی اش به زندگی و دیده ها و شنیده هایش می تواند شما را راهنمایی کند. اما مشاور ازدواج کسی است که نه تنها تجربه ای بسیار بیشتر از اطرافیان شما در مواجهه با مشکلات ازدواج داشته، بلکه علم این کار را هم دارد

علم و تجربه

مشاوره گرفتن درباره ازدواج، نباید به پدر، مادر و بزرگان فامیل و مشورت دهندگان دیگر ختم شود. چرا؟ چون هر فردی که می بینید، برمبنای تجربیات گذشته خود، نگاه شخصی اش به زندگی و دیده ها و شنیده هایش می تواند شما را راهنمایی کند.  اما مشاور ازدواج کسی است که نه تنها تجربه ای بسیار بیشتر از اطرافیان شما در مواجهه با مشکلات ازدواج داشته، بلکه علم این کار را هم دارد و می داند چطور باید درباره آینده ازدواج شما قضاوت کند. مشاور ازدواج به تست های روانشناسی، بیماری های روانی، شیوه های سنجش تفکر و ترسیم نیمرخ روانی فرد آگاه است و این چیزی است که او را از یک فرد غیرمتخصص جدا می کند. او همچنین سال ها در زمینه ازدواج و مشکلات آن کار کرده و با افرادی بسیار متفاوت تر از آنچه اطرافیان شما دیده اند، مواجه شده است. پس قطعا حرفه ای تر عمل خواهد کرد.

مجموعه پیشنهادی:  مدل آرایش عروس باحجاب

نگاه سوم

مشاور ازدواج بدون حب و بغض یا دخیل کردن احساساتش، آنچه را از بیرون می بیند، برای شما بازگو می کند. او آن چیزی را که می تواند درباره رابطه شما پیش بینی کند به شما خواهد گفت و شما را با تصمیم گیری درباره این مساله تنها خواهد گذاشت. مشاور ازدواج هیچ وقت به شما نمی گوید ازدواج کنید یا نه، بلکه می گوید در صورتی که این ازدواج سر بگیرد با چه دشواری ها یا چه نقاط قوتی مواجه خواهید شد و چقدر شانس خوشبخت شدن دارید.

مهارت آموزی

مشاور ازدواج، تنها یک فرد با تجربه و عالم نیست. او کسی است که می تواند به شما یاد بدهد روی چه مهارت هایی کار کنید تا بتوانید زوج بهتری باشید. حتی اگر موضوع ازدواج شما با فرد مورد نظرتان منتفی شود، باز هم مشاور ازدواج می تواند عیب و ایرادهای کارتان را به شما بگوید تا بدانید برای وارد شدن به یک زندگی مشترک به چه ویژگی هایی نیازمندید.

پس قبل از این که مهم ترین بله زندگی تان را بگویید، چند جلسه ای برای مشورت گرفتن وقت بگذارید. به خصوص که ممکن است با پیشرفت رابطه و رفت و آمدهایتان، احساسات مانع از دیدن واقعیت ها شود. مطمئن باشید قصد مشاوران ازدواج بازارگرمی برای سکه شدن کار و بارشان نیست. مشاوره ازدواج در زمانه ما، ضرورتی است که نادیده گرفتنش می تواند هزینه های جبران ناپذیری داشته باشد. تنها یادتان باشد که مشاوری امین، باهوش، با تجربه و با ایمان را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید