تالار وب

ازدواج بی دردسر با خانم کارمند

ازدواج بی دردسر با خانم کارمند

این روزها بسیاری از جوانان اعتقاد دارند زن و مرد باید در کنار هم برای تامین مخارج زندگی تلاش کنند و شاغل بودن خانم یکی از معیارهای مهم و اصلی آنها برای انتخاب همسر است. اما با این وجود، ذهنیت خیلی از ما هنوز حول اداره زندگی به شیوه سنتی می چرخد. وقتی زن و مرد هر دو شاغل هستند، چطور باید زندگی را مدیریت کرد؟

قواعد جدید برای زندگی مدرن
این روزها بسیاری از خانم ها شاغل هستند و استقلال مالی دارند و بسیاری از آقایان هم تمایل دارند که همسرشان در اجتماع فعال باشد و بعد از ازدواج هم به اشتغالش ادامه دهد. همین باعث می شود شما نیاز به یادگیری مهارت های دیگری پیدا کنید. مهارتی مثل تقسیم وظایف، تقسیم مالی، تصمیم گیری مشترک و سیاستگزاری های دو طرفه.
اگر تا پیش از این، مرد به دلیل تامین مالی زندگی، سهم بیشتری در تصمیم گیری ها داشت یا سکاندار زندگی به حساب می آمد، امروز این نقش به زنان هم می رسد. اگر تا دیروز زنان به دلیل گذراندن وقت بیشتر در خانه، مسئول رسیدگی به خانه بودند، امروز مردها هم باید عهده دار بخشی از وظایف خانه و بچه داری شوند. در غیر این صورت، تعادل زندگی مشترک به هم می خورد.

در صورتی که اشتغال زن برای دو نفری که قرار است با هم ازدواج کنند اهمیت زیادی دارد، حتما باید پیش از ازدواج درباره این موضوع بین دو نفر گفت وگو صورت بگیرد، انتظارات و خواسته ها مطرح شده و توافقات لازم در این باره حاصل شود

مزایا و معایب خانم شاغل
مزایای شاغل بودن خانم ها فقط به بخش اقتصادی و درآمدزایی محدود نمی شود. آدم ها برای پر کردن نیازهای روحی شان نیاز دارند از منابع عاطفی مختلفی تغذیه کنند اما خانم های خانه دار به خصوص اگر بچه نداشته باشند معمولا تمام روز را در منزل به تنهایی سر می کنند و اینطوری توقعشان نسبت به شوهر بالا می رود. در واقع چنین خانمی از مردش می خواهد جور تمام نیازهایی که باید به طرق مختلف برآورده می شد را یک تنه به دوش بکشد. این مسئله می تواند منجر به دلخوری، نارضایتی و افسردگی هر دو طرف ماجرا شود.
از طرف دیگر، خانم های شاغل در طول روز با آدم های بیشتری سر و کار دارند و با پیشامدها، گرفتاری ها و چالش های بیشتر و متنوع تری به نسبت یک خانم خانه دار مواجه می شوند. برای سر و کله زدن با آدم ها، مدیریت روابط کاری و پرهیز از وقوع تنش در ارتباط های مختلف شان مجبورند روشهای گوناگون تعامل و مدارا را کشف کرده و یاد بگیرند، احتمالا بیشتر از زنان خانه دار از مشکلات دیگر زوج ها مطلع می شوند و بیشتر در موقعیت مقایسه و پندگیری قرار خواهند داشت. تمام این یادگیری ها و تجربیات احتمالا آنها را برای مواجهه با مشکلات در زندگی خانوادگی شان آماده تر می کند و ترس شان را از مواجهه با مسائل کمتر خواهد کرد.
اما از سوی دیگر زنان شاغل زودتر خسته و فرسوده می شوند، ممکن است کم حوصله تر باشند، ممکن است کمتر فرصت کنند به خانه و زندگی برسند و نگرانی ها و عصبانیت های بیرون از خانه را، به درون خانه بیاورند. زنان شاغل معمولا تفکر سنتی ندارند و اگر شما مردی سنتی هستید، بهتر است کمی در انتخاب خود تجدید نظر کنید چون احتمال به چالش برخوردن با یک زن شاغل و امروزی، در زندگی مردسالارانه و سنتی بیشتر است.

مجموعه پیشنهادی:  دختران مجرد بخوانند!

با هم صحبت کنید
در صورتی که اشتغال زن برای دو نفری که قرار است با هم ازدواج کنند اهمیت زیادی دارد، حتما باید پیش از ازدواج درباره این موضوع بین دو نفر گفت وگو صورت بگیرد، انتظارات و خواسته ها مطرح شده و توافقات لازم در این باره حاصل شود؛ حتی بهتر است راجع به تقسیم وظایف منزل هم صحبت هایی به میان بیاید.
تصمیم بگیرید که درآمدهایتان  را چطور باید هزینه کنید. کدام یک از شما مسئولیت پس انداز را به عهده خواهد داشت و کدام یک عهده دار هزینه های جاری زندگی می شود. درباره این که دارایی های بعد از ازدواج را چطور سند خواهید زد هم صحبت کنید. صحبت درباره تقسیم وظایف، مسئولیت های داخل و خارج خانه، بچه داری، ادامه کار خانم بعد از بچه دار شدن و… هم قبل از ازدواج و در دوران خواستگاری و شناخت باید انجام شود.

آدم ها برای پر کردن نیازهای روحی شان نیاز دارند از منابع عاطفی مختلفی تغذیه کنند اما خانم های خانه دار به خصوص اگر بچه نداشته باشند، معمولا تمام روز را در منزل به تنهایی سر می کنند و اینطوری توقعشان نسبت به شوهر بالا می رود

همان گونه که هر دو نفر در تامین مخارج با هم سهیم اند باید در سایر جنبه های زندگی هم مشارکت داشته باشند. باز نکردن هر کدام از این مسائل و نرسیدن به توافق درباره هر کدام به تنهایی می تواند باعث بروز تعارض در زندگی مشترک شود. به همین دلیل زن و مرد حتما باید پیش از ازدواج در این باره به توافق برسند.
طبیعتا زن و مردی که هر دو شاغل هستند درآمد بیشتری خواهند داشت و به همان نسبت هم از رفاه بیشتری برخوردار خواهند بود چون هم زن و هم مرد برای درآمدزایی تلاش می کنند. بنابراین مردی که چنین فکر باز و روشنی دارد و این حق را برای همسرش قائل است که در اجتماع حضوری فعال داشته باشد و از نظر مالی مستقل باشد، باید این بینش را هم داشته باشد که قبل از ازدواج این مساله را با فردی که قرار است با او ازدواج کند مطرح و شفاف سازی کند.
خانمی هم که شاغل است و استقلال مالی دارد اگر می بیند طرف مقابل در این باره صحبت خاصی نمی کند، باید آگاهانه این موضوع را مطرح کند و از فردی که قرار است با او ازدواج کند بپرسد که از نظر مالی چه انتظاراتی از او دارد و نظر خودش را هم در این باره به او بگوید. گفت وگو و شفاف سازی درباره مسائل مالی و اقتصادی از بروز بسیاری از اختلاف نظرها، سوءتفاهم ها و مشکلات احتمالی پس از ازدواج پیشگیری می کند.
مثلا ممکن است نظر دو نفر این باشد که حقوق یک نفر برای تامین مخارج هزینه شده و حقوق یک نفر پس انداز شود؛ حتی درباره جزییات این مسائل بهتر است پیش از ازدواج گفت وگو و تبادل نظرها صورت گیرد و طرح ریزی و برنامه ریزی لازم انجام شود و به بعد از ازدواج موکول نشود.

برگرفته از: زندگی مثبت، همشهری جوان

دیدگاهتان را بنویسید