تالار وب

بانک‌ها وام می‌دهند، نه برای ازدواج

بانک‌ها وام می‌دهند، نه برای ازدواج

عبدالناصر همتی، مدیرعامل بانک ملی و رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی می‌گوید وام ازدواج ۱۰ میلیونی شدنی نیست و نباید توقع مردم را بالا برد اما غلامرضا مصباحی‌مقدم، نماینده تهران و محسن علیمردانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از لرزش دست و دل بانک‌ها در زمان پرداخت وام ازدواج می‌گویند و استدلال بانکداران را به چالش می‌کشند.

این ۲نماینده می‌گویند بانک‌ها در دادن وام ارزان به کارکنانشان دست و دلبازند که همتی آن‌را کاملا طبیعی می‌داند. مجادله نماینده بانکداران و ۲نماینده مجلس پس از آن شکل گرفت که اخیرا نمایندگان مجلس در قالب تصویب لایحه بودجه سال ۹۵تصویب کردند وام ازدواج از ۳میلیون به ۱۰میلیون تومان افزایش پیدا کند. این لایحه برای تأیید نهایی به شورای نگهبان رفته و اگر در این شورا تأیید شود، به قانون تبدیل شده و دولت موظف به اجرای آن است.

هم اکنون هر یک از زوجین می‌توانند ۳میلیون تومان وام ازدواج دریافت کنند که مجموعا ۶میلیون می‌شود. با مصوبه مجلس این رقم برای هر یک از زوجین ۱۰میلیون و مجموعا ۲۰میلیون تومان می‌شود. مجلسیان امیدوارند با افزایش مؤثر وام ازدواج قدمی بلندتر را برای رفع موانع ازدواج جوانان بردارند.

اما حالا این سؤال مطرح است که منابع وام ازدواج از کجا تأمین شود؟ دوشنبه شب عبدالناصر همتی، رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیز محسن علیمردانی، عضو کمیسیون اجتماعی به تلویزیون آمدند تا به این سؤال پاسخ بدهند. غلامرضا مصباحی‌مقدم، نماینده تهران در مجلس نیز تلفنی به نقد سخنان همتی پرداخت هر چند در بخش آخر برنامه و به نشانه اعتراض به سخنان همتی تماس خود را با این برنامه قطع کرد.

همتی در این برنامه گفت: برای وام ۱۰میلیون تومانی ازدواج منابع مورد نیاز وجود ندارد. همتی با بیان اینکه منابع قرض‌الحسنه منابع محدودی دارد به‌طوری که از سال گذشته تا به حال ۵۰۰میلیارد تومان از منابع قرض‌الحسنه کاسته شده است، ادامه داد: در ۲‌ماه اول امسال و تا‌کنون حدود ۴۵۰هزار تقاضای وام ازدواج در سامانه بانک مرکزی به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: تسهیلات قرض‌الحسنه فقط به ازدواج محدود نمی‌شود بلکه شبکه بانکی کشور سال قبل حدود هزار میلیارد تومان به کمیته امداد پرداخت کرده است. وی ادامه داد: نباید توقع مردم را از نظام و دولت بالا برد زیرا بیان اینکه تورم تک رقمی شده و سود تسهیلات بانکی هم باید کاهش پیدا کند انتظار مردم را از نظام بالا می‌برد.

مجموعه پیشنهادی:  پرداخت تسهیلات ازدواج از ابتدای مردادماه

وی با بیان اینکه بانک‌ها در حال حاضر برای پرداخت سقف ۳میلیون تومانی تسهیلات ازدواج نیز با مشکل منابع مواجهند، گفت: اگر قرار باشد سقف تسهیلات ازدواج یکباره تا ۳برابر افزایش یابد، به‌طور حتم میزان پرداخت به یک سوم کاهش می‌یابد در این حالت نه‌تنها مصوبه موجود گرهی از مشکلات زوجین باز نمی‌کند بلکه موجب محروم شدن عده زیادی از این تسهیلات شده و باعث ایجاد رانت، صف و انتظار می‌شود.

علیمردانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با گریزی به وام‌های کلان و ارزان‌قیمت بانک‌ها به کارمندان و مدیرانشان که باز‌پرداخت دراز مدتی هم دارد خطاب به همتی گفت: چرا بانک‌ها برای پرداخت وام‌های ضروری همچون ازدواج دست و دلشان می‌لرزد. همتی در این زمینه در پاسخ به علیمردانی گفت: این امر بسیار عادی است و هر ارگانی می‌تواند برای کارمندانش تسهیلات ویژه‌ای درنظر بگیرد. غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو کمیسیون برنامه و ‌بودجه مجلس در ارتباط تلفنی با این برنامه، از کاهش ۳۰۰هزار موردی ازدواج نسبت به ۵سال قبل خبر داد و رقم ثبت شده ازدواج را ۶۸۰هزار مورد بیان کرد. مصباحی‌مقدم در عین حال پرداخت وام ازدواج ۱۰میلیونی را شدنی دانست.

استدلال مصباحی مقدم این بود که سپرده‌های قرض الحسنه نزد بانک‌ها به میزان ۳۶هزار میلیارد تومان است که حدود ۵هزار میلیارد تومان آن نزد بانک مرکزی می‌ماند و ۳۱هزار میلیارد تومان قابل پرداخت است. مصباحی‌مقدم گفت که مجموع وام‌های قرض‌الحسنه پرداخت شده به زوج‌ها و کمیته امداد و… رقم ناچیزی است.اما همتی به انتقاد از مصباحی‌مقدم پرداخت و به کنایه اطلاعات آماری و اقتصادی مصباحی مقدم را نا‌چیز خواند و افزود: با فرمول ایشان دو تا دو هم چهار نمی‌شود.

همتی گفت: ۱۰۰هزار میلیارد تومان هزینه سالانه بانک‌ها بابت خدمات‌دهی به مردم است که از همین منابع تأمین می‌شود.
مصباحی‌مقدم هم در بخش پایانی برنامه با بیان اینکه سیستم بانکی کشور گویا از سپرده‌های مردمی نفع بسیاری به جیب می‌زند و به این خاطر است که درپذیرش کم‌کاری‌هایش کوتاه نمی‌آید، به نشانه اعتراض از ادامه شرکت در این برنامه امتناع کرده و خداحافظی کرد.

منبع: روزنامه همشهری

تالار پذیرایی

تالار وب

دیدگاهتان را بنویسید