تالار وب

دهه هفتادی ها رکورد ازدواج را شکستند

دهه هفتادی ها رکورد ازدواج را شکستند

بسیاری معتقدند همان‌قدر که دهه شصتی‌ها هنوز منتظرند تا کیس مناسب‌شان پیدا شود اما دهه هفتادی‌ها یا همان نسل چهارمی‌ها، وقت را تلف نکرده و سریع تشکیل خانواده می‌دهند.

دهه هفتادی‌ها هم زود ازدواج می‌کنند و هم زود طلاق می‌گیرند» این جمله را شاید خیلی شنیده باشید. بسیاری معتقدند همان‌قدر که دهه شصتی‌ها هنوز منتظرند تا کیس مناسب‌شان پیدا شود اما دهه هفتادی‌ها یا همان نسل چهارمی‌ها، وقت را تلف نکرده و سریع تشکیل خانواده می‌دهند. هستند دختران و پسران ۲۰ تا ۲۶ ساله‌ای در میان اقوام که خیلی زود ازدواج کرده ولی دختران و پسران ۲۹ تا ۳۵ ساله هنوز سنگر مجردی را حفظ کرده‌اند. خیلی‌ها معتقدند وقتی تب دختران و پسران نسل چهارمی برای ازدواج تند است، به همان سرعت هم به عرق می‌نشیند و خیلی زود به طلاق می‌رسد.

اپیدمی طلاق بین دهه هفتادی‌ها؟

اگر نگاهی به آمار طلاق و ازدواج بیندازیم به این نتیجه می‌رسیم که در طی سال‌های اخیر میزان طلاق در کشور در رنج ۲۴ تا ۲۵ سال در بین دختران و ۲۷ تا ۲۹ بین پسران است. اما دهه هفتادی‌ها در خوشبینانه‌ترین حالت در سن ۲۴ سالگی به سر می‌برند. پس اینکه بگوییم طلاق در این نسل افزایش پیدا کرده، تحلیل درستی نیست. ضمن اینکه روند افزایش طلاق در این سال‌ها رو به افزایش گذاشته و از طرفی میزان ازدواج کم شده است. بر اساس آمار، در ۱۰ سال گذشته بیشترین سن طلاق بین دختران و پسران جوان از ۲۴ تا ۲۹ سال است. پس نمی‌توان گفت دهه هفتادی‌ها بیشترین طلاق را دارند.

دهه هفتادی ها پای ثابت طلاق های توافقی

به گزارش تبیان، در هر حال نکته اینجاست که ازدواج غلط طلاق غلط را هم به همراه دارد.ازدواجی که شناخت و دید باز و آگاهانه صورت نگرفته باشد، با گذشت چند ماه به سردی می گراید و جوان امروز هم طاقت سختی و سردی را ندارد و باید به هشدارها در خصوص طلاق توافقی توجه ویژه ای کرد

از سوی دیگر آمارها می گویند، در بسیاری از پرونده های طلاق بیشتر متولدین دهه ۷۰ و سال های ۶۸ و ۶۹ اقدام به طلاق توافقی می کنند. دراین پرونده ها موضوع بر اساس غرور و لجبازی یا لوس بازی رخ می دهد. جوانانی که روش همسرداری و زندگی مشترک را نمی دانند اما ازدواج می کنند و با کوچکترین دعوا اقدام به طلاق می کنند.

گفتنی است، بر اساس قوانین و موازین کشور وقوع امر طلاق از چند راه امکانپذیر است: اول اینکه زن و شوهر بر مسئله طلاق توافق داشته و دیگر مایل به ادامه زندگی با هم نباشند که به این نوع طلاق توافقی می گویند که از اختیار مرد در طلاق ناشی می شود. دوم بر اساس قوانین، طلاق به خواست و اراده مرد انجام می شود که بر اساس ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی مرد می تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را کند.

مجموعه پیشنهادی:  با عشق یک طرفه چه کار کنیم؟

البته در بخش دیگر قانون آمده است زن هم می تواند با وجود شرایط مقرر در مواد (۱۱۱۹)، (۱۱۲۹) و (۱۱۳۰) این قانون، از دادگاه تقاضای طلاق نماید .

در هر حال نکته اینجاست که ازدواج غلط طلاق غلط را هم به همراه دارد.ازدواجی که شناخت و دید باز و آگاهانه صورت نگرفته باشد، با گذشت چند ماه به سردی می گراید و جوان امروز هم طاقت سختی و سردی را ندارد و باید به هشدارها در خصوص طلاق توافقی توجه ویژه ای کرد.

بیشترین علت‌های طلاق در کشور

دکتر همایون هاشمی، رئیس پیشین سازمان بهزیستی در بهمن‌ماه سال گذشته درباره ۱۰ دلیل عمده درخواست طلاق صحبت کرده و گفته بود: «عدم مسئولیت‌پذیری، طلاق عاطفی، اعتیاد، دخالت اطرافیان، کمبود مهارت‌های زندگی، بیکاری، عدم تسلط به مهارت‌‌های حل مسئله، عدم حمایت‌ های روانی و عاطفی، پایین بودن آستانه تحمل و همچنین عدم بلوغ فکری از جمله دلایل مهم درخواست طلاق هستند. به گفته او عدم مسئولیت‌پذیری ۴۹٫۹ درصد، طلاق عاطفی ۴٫۹ درصد، اعتیاد ۷۹٫۷ درصد، بیکاری ۷۸٫۴ درصد بیشترین درصدها در طلاق را دارند.

از طرفی محمدتقی حسن‌زاده، رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های وزارت جوانان با اشاره به طلاق‌های عاطفی که این روزها در میان زوج‌های ایرانی روند رو به رشدی دارد، گفته است: «آمار دقیقی از طلاق‌های عاطفی در میان زوج‌های ایرانی نداریم، اما یکی از مهم‌ترین علل این‌گونه رفتارها، تغییر در سبک زندگی و فردگرایی افراد به تقلید از فرهنگ غربی است.»

چرا مشاوره پیش از ازدواج مهم است؟

همسران جوان که اغلب از دو فرهنگ و چندین خرده فرهنگ متفاوت اثر پذیرفته‌اند، به منظور افزایش سطح رضایت در تشکیل خانواده و افزایش ضریب اطمینان از تشکیل خانواده جدید، باید آموزش‌های لازم را کسب کنند.

اسلام نیز که خانواده را پیمانی مقدس بین زن و مرد می‌داند و ثمره ازدواج را انس و آرامش خانوادگی بیان می‌کند (سوره روم، آیه ۲۱)، بر اهمیت مشاوره تاکید دارد و بارها در قرآن کریم به مشورت کردن توصیه می‌کند؛ از جمله آنکه «در کارها مشورت کن، پس هنگامی که تصمیم گرفتی به خدا توکل کن». امام علی علیه السلام نیز می‌فرمایند: «مشورت کنید که موفقیت و رستگاری از مشاوره به دست می‌آید»

بنابراین مشاوره پیش از ازدواج موجب می‌شود زوجین نقاط ضعف و قوت خود و طرف مقابل را بشناسند و در قبال آن مسئولیت باشند. اغلب همین شناخت و احساس، تفاوت بین موفقیت و شکست در زندگی زناشویی است. علاوه بر آن انتظارات واقع‌بینانه از زندگی زناشویی به دست آورند و از انتظارات رویایی و غیرواقعی دست بردارند.

متاسفانه در کشورمان هنوز این موضوع به طور کامل برای جوانان در آستانه ازدواج جا نیفتاده است. تاسیس و گسترش مراکز مشاوره پیش از ازدواج از مهم‌ترین گام‌ها و مسئولیت‌ها است تا از این طریق بتوان به خانواده‌ها، برای رشد سالم و مطلوب و نیز پویایی و شکوفایی استعدادهای همه اعضای خانواده و پیشگیری از اختلافات و ناهنجاری‌های فردی و اجتماعی کمک کرد.

منبع: جام جم آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید