تالار وب

مشاوره قبل از ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج

مشاوران ازدواج به افراد در آستانه ازدواج کمک می‌کنند تا با در نظر گرفتن قواعد آشنایی و بررسی عوامل موثر در ازدواج انتخابی آگاهانه داشته باشند.
اغلب گفته می‌شود موفقیت یا شکست یک ازدواج خیلی قابل پیش بینی نیست اما ازدواجی که با آگاهی و به اصطلاح با چشمانی باز صورت بگیرد به طور حتم به احتمال بیشتری به موفقیت خواهد انجامید. یکی از اقداماتی که به دختر و پسر در آستانه ازدواج کمک می‌کند تا با آگاهی بیشتری تصمیم بگیرند مشاوره قبل از ازدواج با مشاوران ازدواج است. در این مقاله به طور اجمالی اقدامات مشاوران ازدواج و توصیه‌های آنان به جوانان در هنگام ازدواج را بخوانید.  دختر و پسر برای آنکه از نعمت ازدواج مناسب برخوردار گردند باید اصولی را رعایت کنند بخشی از مواردی که مشاوره قبل از ازدواج توسط مشاوران خانواده توصیه می‌شود را با هم میخوانیم.

توصیه‌های یک مشاور به زوجین، قبل از ازدواج

  1. در انتخاب همسر عجله و شتاب نکنید. این امر را با بررسی و تحقیق انجام دهید.
  2. در همسرگزینی وسواس زیاد به خرج ندهید. با دیده اغماض عوامل مختلف را بررسی و تصمیم گیری نمایید.
  3. چنانچه پدر و مادر و خانواده‌های وابسته سختگیری کردند برای متقاعد کردن آنان از مشاوره خانواده استفاده کنید.
  4. از ازدواج تحمیلی خودداری کنید.
  5. مراسم ازدواج را در ایام مبارک و چه بهتر که در روزهای تولد معصومین انجام دهید و نیت خود را در ازدواج خالص کنید.
  6. در انتخاب همسر پس از بررسی معیارهای های طرف مقابل، وضعیت خود را با آن مقایسه و در صورت هماهنگی تصمیم‌گیری نمایید. بدون توجه به شرایط خود انتخاب ایده‌آلی نمایید.
  7. در انتخاب همسر از پدر مادر و خویشاوندان نظرخواهی کنید ولی مواظب باشید که به علت عدم تخصص ممکن است نظر آنان تحت تأثیر معیارهای خاص مناسب نباشد. بهتر است با یک مشاور واجد شرایط در این زمینه مشورت کنید.
  8. برای شناخت همسر از روش‌های مستقیم و غیرمستقیم استفاده نمایید و قبل از خواستگاری به طور مستقیم از طریق مشاهده و گفت و شنود طرف مقابل را شناسایی کنید.
  9. در انجام ازدواج مراحل مختلف آن را ضمن پرهیز از هزینه‌های بی مورد و هرگونه اسراف انجام دهید.
  10. در مورد مهریه مراسم ازدواج و جهیزیه سختگیری نکنید وضع پیش نیاید که این امر مانع ازدواج شود و یا طرفین را به زحمت اندازد.
  11. چون ازدواج یک قرارداد زندگی مشترک است بنابراین طرفین ازدواج باید هرگونه شرایطی را که در این قرارداد لازم می‌دانند در عقدنامه ذکر کنند و در این مورد قبلا توافق نمایید.
  12. مسائل مربوط به ازدواج بسیار حساس و دقیق است و دانستن آنها در تشکیل زندگی شاد و سعادتمند نقش موثری دارد. لذا شرکت دختران و پسران در کلاسهای توجیهی قبل از ازدواج و یا مطالعه کتاب‌هایی که این اطلاعات را در بر دارد ضروری است.
  13. برنامه‌های دوره آموزشی خانواده، قبل از ازدواج باید دختر و پسر را با هدف‌ها و وظایف و حقوق زندگی مشترک زناشویی آشنا سازد. چنین برنامه‌هایی حداقل به صورت فوق برنامه بهتر است در برنامه‌های رسمی دبیرستان و دانشگاه گنجانده شود.
  14. در ازدواج علاوه بر همسر، شناخت بستگان و خویشاوندان وی نیز ضرورت دارد. بنابراین وضعیت اقوام و دوستان و به خصوص بستگان نزدیک را در همسرگزینی مثل تعداد خواهر و برادر نباید نادیده گرفت.
  15. سعی کنید تحت تاثیر یک عامل شاخص و برجسته و گول زننده در انتخاب همسر مانند زیبایی و ثروت تصمیم گیری ننمایید. در این مورد با توجه به همه عوامل اقدام کنید
مجموعه پیشنهادی:  ۷راز ازدواج موفق

پس از مشاوره و کسب اطلاعات کافی برای ازدواج اکنون که آماده ازدواج هستید می توانید به تحقیق در مورد تغییرات مهم بعد ازدواج بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید