تالار وب

انعام دادن در مراسم ها

در مراسم های عروسی انعام بدهیم یا ندهیم؟

نگید تا کنون با درخواست پرداخت انعام مواجه نشدید. حتی همان یک بار هم کافی است که ذهنیت شما را به انعام دادن تغییر داده باشد. برخی از رفقا که در موقعیت های این چنینی بیشتر قرار گرفته اند که دل خونی از این موضوع دارن. برای همین هم گفتم در موضوع انعام دادن و انعام گرفتن و انعام ندادن و … یه غوری بکنم، شاید به درد کسی خورد.

نه تنها تو ایران، در تمام دنیا درآمد برخی از مشاغل مبتنی بر درصدی از فروش کالا هست و برخی که موضوع بحثمونه ، مبتنی بر بخش بسیار کمی حقوق ثابت و گرفتن انعام از فردی که بهش خدمات میدن خواهد بود. در خارج از ایران حتما به مواردی بر می خورید که تا ۸۰ درصد درآمد ماهانه طرف از انعام هست. خوب پس اینکه انعام باید بدیم یا نه بستگی به این داره که شما قراره فقط یک بار از اون خدمات استفاده کنید یا باز هم قراره مراجعه کنید. یا اینکه بدون انعام دادن می تونید از کارواش خارج بشید یا کلی بد و بی راه باید تحمل کنی.
اما اگه منصفانه نگاه بکنید، انعام دادن به نوعی اظهار خشنوی شما از خدماتی است که دریافت کردید، اینکه تو ایران آخر کار حتما یه آخی توش در میاد، نباید ذهنیت شما رو به انعام دادن خراب بکنه

تبعات انعام کمتر از توقع متقاضی

شما وقتی انعام کمتر می دی، نه تنها به طرف لطف نکردی بلکه به خودت هم چند باره ضرر زدی. طرف احساس می کنه که اون رو گدا فرض کردی در نتیجه یا وقتی داری دنده عقب می ری ، خیلی دیر بهت می گه خووووووب و شما می کوبی به دیوار و یا در لحظه خروج از در پارکینگ تالار پذیرایی یک دستمال کثیف رو آروم می کشه رو شیشه عقب که وقتی تو آینه نگاه می کنی یاد انعام کم دادن بیافتی. در واقع بهتر بود که انعام نمی دادی. هم پول انعام از دستت رفته هم یه دشمن نصفه و نیمه درست کردی.

تبعات انعام بیشتر از توقع متقاضی

انعام که بیشتر از اندازش پرداخت بشه، طرف رو به شدت بد عادت می کنه و توقع سیر صعودی پیدا می کنه، یعنی دفعه بعد انعام بیشتر پرداخت نکنین، در زمره اونهایی قرار می گیرد که انعام کمتر از توقع متقاضی پرداخت می کنن، که تبعاتش رو در بالا گفتم. اگه این سوال به ذهنتون اومده که مگه طرف شما رو یادش میاد یا نه باید بگم، این شمایید که ممکنه فراموش کار باشید، اون طرف کاسبیش از گرفتن انعام هست در نتیجه شما رو حتما به خاطر میسپره.

مجموعه پیشنهادی:  لطیفه تالاروب

انعام دادنی است یا گرفتنی؟

اینکه باید انعام داد یا اون رو ازت می گیرن، نمیشه خیلی روش مانور داد. در برخی فرهنگ ها نیازی به ایما و اشاره نیست. شما خدمت رو که دریافت می کنید، انعام رو پرداخت می کنید، در برخی فرهنگ ها چون نرخ رو نمی دونید و یا مطمئن نیستید که باید انعام بدید یا نه، راست راست تو چشم طرف نگاه می کنید و طرف خودش به زبون میاد و تقاضا می کنه.

موقع انعام دادن ارتباط چشمی و کلامی برقرار کنید

یه توصیه هم بکنم که انعام دادن اثر بیشتری براتون داشته باشه. مثلا وقتی دارید انعام می دید حتما با طرف یه چند کلمه ای حرف بزنید، مثلا یه جمله که خیلی تو ذهنشون می مونه و گاهی مغزشون رو به هم می ریزه اینه که “دیروز نبودی دنبالت گشتم” این یعنی زدید طرف رو خراب خودتون کردید.

نیازی به اینکه انعام رو مخفیانه مثل مواد مخدر تو دستتون قایم کنید و یواشکی تو دست طرف بگذارید نیست. چون اون هم یواشکی می گذاره تو جیبش و انعام ۵ هزار تومنی شما رو ممکنه با انعام ۵۰۰ تومنی نفر قبلی قاطی کنه. شما یا داری کار خلاف می کنی که موضوع بحثمون نیست. یا داری انعام می دی که این حرفها رو نداره. قشنگ مرد و مردونه انعام رو پرداخت بکن. چون حتی اگه ۱۰ هزار تومن به دربون انعام بدید ولی مخفیانه ، اون احساس می کنه که انعام کمی بوده و شما شرمنده بودید از این مبلغ.

اگر قصد برگزاری مراسم در یکی از تالارهای تهران را دارید و شما آدمی هستید که با این مسئله گرفتن انعام مشکل دارید لطفا قبل از مراسم حتما به سرمهماندار اعلام کنید که کارکنان درخواست انعام نکنند یا اینکه در پایان مراسم انعام آنها را خواهید داد.

دیدگاهتان را بنویسید