تالار وب

اهمیت استقلال اقتصادی زوجین

اهمیت استقلال اقتصادی زوجین

یکی از مسائلی که موجب دخالت خانواده‌ها می‌شود استقلال اقتصادی زوج‌هاست. یک زوج وقتی ازدواج می‌کنند، باید استقلال اقتصادی داشته باشند تا حداقل تنش را با خانواده خود و یا همسرشان داشته باشند.

بسیاری از اختلافات بین زوج‌ها ناشی از دخالت‌های خانواده‌هاست. شاید به نظر بعضی‌ها این حرف‌ها تکراری و کلیشه‌‌ای باشد، اما متأسفانه وجود دارد. نگاهی به آمار طلاق در جامعه ما نشان می‌دهد ازدواج‌هایی که دختر و پسر شناختی عقلانی از خانواده‌های طرفین ندارند بیشتر در معرض آسیب و طلاقند.

این دخالت‌ها را خانواده‌ها دلسوزی می‌دانند که در نهایت، منجر به قطع رابطه یا آشفتگی روابط زوج‌ها می‌شود. یکی از این عوامل تعقیب روابط عاطفی محکمی است که والدین با فرزندان خود دارند. موردی که این روزها بیشتر مشاهده می‌شود رابطه عاطفی بین مادر و پسر خانواده است که به دلیل افراطی بودن روابط را از حد خود خارج می‌کند. بعضی از مادران تغییراتی را که در شرایط فرزندشان بعد از ازدواج به وجود آمده، نمی‌پذیرند و با دخالت‌های خود، قصد دارند مطمئن شوند که رابطه قبلی هنوز پابرجاست: مثل قبل به فرزند خود امر و نهی می‌کنند، از او انتظار دارند، و ناآگاهانه به روند قبلی خود ادامه می‌دهند.

این رفتارها موجب دلخوری و عصبانیت زن می‌شود و در او این فکر به وجود می‌ْآید که شوهرش مثل قبل تحت کنترل مادر است و شاید هنوز پختگی لازم را برای تشکیل زندگی ندارد، و حتی گاه ممکن است از انتخابش پشیمان شود. از طرفی، پسر خانواده برای اینکه به مادرش بی‌احترامی نکند به رفتارهای سابق خود ادامه می‌دهد و در نتیجه، اوضاع کش پیدا می‌کند.

مجموعه پیشنهادی:  بازگشت بعداز جدایی زن و شوهر

وقتی حد تعادل رعایت نشود و سطح توقعات بالا برود، روابط مادر و پسر بیشتر و به تبع آن، اظهارنظرها هم زیاد می‌شود. مادر توقع دارد که حتماً نظرش اعمال شود و در غیر این صورت، آن را بی‌توجهی یا بی‌احترامی تلقی می‌کند و اینجاست که کم‌کم دلخوری‌ها آغاز می‌شود. برای اینکه زندگی شما به این مرحله نرسد بهتر است همیشه در روابط خود حد میانه و مرزها را رعایت کنید تا دچار مشکل نشوید.

یکی از مسائلی که موجب دخالت خانواده‌ها می‌شود استقلال اقتصادی زوج‌هاست. یک زوج وقتی ازدواج می‌کنند، باید استقلال اقتصادی داشته باشند، چون دیده شده که وقتی جوان‌ها از حمایت خانواده‌ها برخوردارند، والدین به دلیل برطرف کردن نیازهای مالی فرزندشان، به خود اجازه می‌دهند در امورشان دخالت کنند و در مواردی که به این دخالت‌ها اعتراض می‌شود خانواده‌ ادعا می‌کند که اگر از این حق برخوردار نباشد، حمایت مالی‌اش را قطع می‌کند.
این قضیه در زوج‌های دانشجو هم زیاد دیده می‌شود. چون هر دو درگیر تحصیلند و حتی برای کار کردن و کسب درآمد ندارند یا درآمدشان بسیار ناچیز است، مجبورند از حمایت‌های مالی خانواده‌ها برخوردار شوند و شرایطی را که آنها تحمیل می‌کنند بپذیرند که در نهایت، این شرایط منجر به دخالت می‌شود، اختلافات بالا می‌گیرد و باعث می‌شود رابطه زوج‌ها قطع شود. پس برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی، بهتر است زوج‌ها قبل از ازدواج استقلال مالی پیدا کنند تا در زندگی مشترک هم کاملاً مستقل باشند

دیدگاهتان را بنویسید