تالار وب

دو قدم تا انتخاب همسر مناسب

دو قدم تا انتخاب همسر مناسب

ازدواج یکی از مهم ترین تصمیم ها در طول زندگی ماست، بنابراین در انتخاب همسر باید تفکر لازم صورت گیرد تا انتخاب صحیحی انجام شود.

در دو مرحله باید برای فردی که گزینه ازدواج شما است یا با او آشنا شده اید، فیلتر بگذارید، فیلتر اول، بلوغ های او در زمینه ازدواج را بررسی می کند و فیلتر دوم، سبک زندگی او را. کسی که به بلوغ ازدواج نرسیده باشد، نمی تواند به فیلتر دوم برسد و همان اول، باید او را از گزینه های ازدواج حذف کرد.

بلوغ ازدواج یعنی چه؟
یک فرد در خانواده دوره های مختلفی را پشت سر می گذارد که به آن دوره زندگی می گویند. این دوره از ابتدای تشکیل خانواده آغاز می شود و سپس اعضای خانواده ها به تدریج از خانواده جدا می شوند. اما شرط جدا شدن از خانواده، فقط این نیست که با ازدواج فضای فیزیکی و خانه تان را از پدر و مادر جدا کنید، حتی در آن صورت هم ممکن است شما هنوز وابسته به خانواده باشید. برای آنکه بتوانید ازدواج کنید و مستقل شوید، باید بند نافتان را از خانواده جدا کنید. چطور ممکن است؟ با بلوغ های ازدواج. در واقع کسی که تصمیم به ازدواج دارد باید به یک حداقل هایی در زندگی دست یافته باشد که به آنها بلوغ های ازدواج می گویند. این بلوغ ها به طور خلاصه عبارتند از:

فردی که به بلوغ رسیده اساسا آمادگی ازدواج را ندارد چه با شما و چه با فردی دیگر. و فردی که در مرحله سبک زندگی و تناسب های دو نفره رد می شود، یعنی مناسب ازدواج با شما نیست

بلوغ جنسی: بلوغ جنسی هم از جهت فیزیولوژیک مطرح است که تابع سن بوده و رسیدگی به توانمندی های جنسی و تولید مثل را شامل می شود، هم روانی است. یعنی شناختن نیازهای نیازهای جنسی و دانستن سلیقه خود.
بلوغ شخصیتی: مباحث مربوط به شخصیت سالمتر مثل خود کم بینی یا خود شیفتگی، بحث استقلال شخصیتی فرد، آیا از خودش تفکر دارد و… در این بخش قرار می گیرد.
بلوغ عاطفی: شناخت هیجان های خود و دیگران. یعنی فرد بخش عاطفی  روان خود را بشناسد مثلاً بداند چرا از یک فرد خوشش می آید، بتواند عواطف و هیجانات و احساسات خود را کنترل کند.
بلوغ اجتماعی: موقعیت و پایگاه اجتماعی که به کار و خانواده ارتباط دارد مشخص شده باشد و فرد هویت اجتماعی خود را بشناسد.
بلوغ معنوی: مشخص بودن سبک دینداری فرد و احترام به طرف مقابل.
بلوغ مالی: داشتن شغل ثابت، توانایی برآمدن از عهده دخل و خرج زندگی. منظور از بلوغ مالی ، صرفاً داشتن تمکن مالی فراوان نیست. بلوغ مالی یعنی داشتن شغلی ثابت که شخص حداقل یک سال در آن کار کرده است، و داشتن توانایی پس انداز و برنامه ریزی و مدیریت مالی در زندگی، که لازم است این موارد به دقت چک شود.

مجموعه پیشنهادی:  همه چیز در مورد روز عروسی

خوان دوم: سبک زندگی

کسی که تصمیم به ازدواج دارد باید به یک حداقل هایی در زندگی دست یافته باشد که به آنها بلوغ های ازدواج می گویند

سبک زندگی، سبک فکر کردن و شیوه مدیریت زندگی، ویژگی های فردی، رشد اجتماعی، تناسب های میان شما دو نفر و… همه باید در فاز دوم چک شوند. اهمیت این موارد هم کمتر از بلوغ های ازدواج نیست. فردی که به بلوغ رسیده اساسا آمادگی ازدواج را ندارد چه با شما و چه با فردی دیگر. و فردی که در مرحله سبک زندگی و تناسب های دو نفره رد می شود، یعنی مناسب ازدواج با شما نیست و ازدواج شما دو نفر با هم ممکن است آینده خوبی نداشته باشد.
برای بررسی فرد در این زمینه موارد زیر را باید بررسی کنید:
فلسفه ازدواج: چک کنید که تصویر شما از ازدواج خوب چیست؟ دیدگاه ایشان در این خصوص چیست؟
نحوه ایمان و دینداری: شباهت دختر خانم و آقا پسر در نحوه دینداری و مسائل مذهبی تا چه حد است؟ آیا شبیه اید؟ آیا چالش دارید؟ آیا می توانید به عقاید هم احترام بگذارید یا اصرار دارید یکدیگر را شبیه خود کنید؟
تناسبات خانوادگی: مسائلی مانند تناسب فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی، آداب و رسوم و فلسفه زندگی در این زمینه جای می گیرد.
تناسب سنی بین زن و مرد: یعنی فاصله سنی در حدی نباشد که طرفین، دو دوره رشدی متفاوت را تجربه کنند. همچنین در مواردی که دخترخانم بزرگتر از آقاپسر است لازم است چک شود که آیا قادر به درک نیازهای روحی یکدیگر هستند یا نه؟
تناسب در میزان تحصیلات: اگر تفاوت هست در آن حد نباشد که سبب دو سبک زندگی متفاوت شود می توانید با وجود تفاوت های سطح تحصیلی ازدواج کنید. آیا ایشان تحصیلاتش را تمام کرده؟ قصد اتمام دارد یا خیر؟ و اینکه مسئله تحصیلات ایشان تا چه اندازه برای شما اولویت دارد؟
تیپ شخصیتی شما دو نفر: هم فرکانس بودن در آینده، علایق، دوستان، نحوه پرداختن به اوقات فراغت، مطالعات و…، داشتن علایق مشترک، لذت بردن از موضوعات مشترک، شباهت ها و تفاوت های شخصیتی، نحوه کنار آمدن با تفاوت های طرف مقابل و… را بررسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید