تالار وب

وعده پرداخت وام ۱۰ میلیون تومانی ازدواج از شهریور

وعده پرداخت وام ۱۰ میلیون تومانی ازدواج از شهریور

بانک مرکزی در حالی بخشنامه وام ۱۰ میلیون‌ تومانی ازدواج به هر عروس و داماد را به بانک‌های کشور ابلاغ کرده که رئیس‌کل این بانک در تازه‌ترین اظهارنظر گفته است ان‌شاءالله تا شهریور ‌ماه اعطای وام ۱۰میلیونی آغاز می‌شود.
ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی درباره زمان پرداخت وام ۱۰ میلیونی ازدواج به هر عروس و داماد به خبرگزاری موج گفت: براساس قانون به تمامی بانک‌ها بخشنامه ابلاغ شده و در حال تلاش هستیم تا منابع مالی مورد نیاز برای این مهم تأمین شود، اما شروع اعطای وام نیاز به زمان دارد و نمی‌توانم زمان دقیقی را اعلام کنم اما ان‌شاء‌الله تا شهریورماه اعطای وام آغاز می‌شود.
این اظهارنظر در حالی بیان شده که حدود ۲۰روز از زمان ابلاغ بودجه سال جدید و الزام شبکه بانکی به افزایش سقف وام ازدواج از ۳میلیون تومان به ۱۰میلیون تومان و مجموعا ۲۰میلیون تومان به ازای هر زوج می‌گذرد. همزمان با ابلاغ بودجه سال‌جاری به دستگاه‌های اجرایی از ابتدای خرداد ماه، بانک مرکزی هم پرداخت وام را به همه بانک‌ها ابلاغ کرده و باید دید آیا بانک‌ها در اجرای این قانون همراهی می‌کنند یا نه؟

بانک‌ها قانون را اجرا کنند
قانون بودجه امسال که به تأیید شورای نگهبان رسیده از سوی بانک‌ها باید اجرا شود و بهانه‌ای برای اجرا نکردن و یا دورزدن آن ندارند. تبصره‌۲۹ قانون بودجه به صراحت تأکید دارد که بانک مرکزی موظف است کلیه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کشور را ملزم کند به اندازه سهم خود از مجموع سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز و جاری در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه مشارکت کرده و تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را در اولویت نخست پرداخت قرار دهند.

همین قانون حکم می‌کند که به هر متقاضی یا عروس و دامادی که تاکنون وام ازدواج نگرفته وام ۱۰میلیون تومانی با دوره بازپرداخت ۴ساله و البته کارمزد ۴درصدی داده شود و بانک مرکزی باید به‌نحوی بر عملکرد بانک‌ها نظارت و مدیریت کند که تعداد جوانان در صف وام ازدواج در پایان هر‌ماه کمتر از ۵۰هزار نفر باشد.

مجموعه پیشنهادی:  نکاتی مهم برای پوست های چرب

این در حالی است که آمارهای ثبت شده در سامانه وام ازدواج نشان می‌دهد که هم‌اکنون نزدیک به ۴۵۰هزار نفر در صف وام ازدواج قرار دارند. از سوی دیگر کل تسهیلات قرض‌الحسنه بانک‌ها ۵هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که کفاف نمی‌دهد و دست‌کم بانک‌ها باید ۲برابر این مبلغ یعنی ۱۰هزار میلیارد تومان اضافه‌تر از آنچه تاکنون درنظر گرفته‌اند، کنار بگذارند.

پیش‌بینی می‌شود امسال هم بیش از ۸۰۰هزار نفر به صف متقاضیان وام ازدواج افزوده شود که با این حساب صف وام ازدواج درصورت تأخیر بانک‌ها به یک‌میلیون و ۲۵۰هزار نفر خواهد رسید. با این حال مجلس در مصوبه‌ خود قید کرده که بانک‌ها از منابع سپرده‌های جاری هم می‌توانند وام ازدواج بدهند. در این حالت مجموع سپرده‌های قرض‌الحسنه و جاری بالغ بر ۱۰۰هزار میلیارد تومان خواهد بود و دست بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج باز است همانگونه که از این منابع برای کارکنان خود وام‌های طولانی‌مدت چندصدمیلیونی با بازپرداخت طولانی درنظر می‌گیرند.

مقاومت بانک‌ها بهانه است
ایسنا به نقل از برخی مدیران عامل بانک‌ها نقل کرده که برای پرداخت وام ازدواج ۱۰میلیونی، پولی در کار نیست و باید از همان منابع قرض‌الحسنه قبلی که بسیار ناچیز است، استفاده کرد یا سازوکاری برای جذب منابع جدید قرض‌الحسنه تدارک دیده شود. این بهانه بانک‌ها در حالی تکرار می‌شود که قانون به بانک‌ها اجازه داده تا بخشی از موجودی حساب‌های جاری مشتریان را به پرداخت وام ازدواج جوانان اختصاص دهند. از سوی دیگر وقتی قانون بودجه به تصویب شورای نگهبان رسیده و دولت هم آن را ابلاغ و بانک مرکزی بر اجرای آن تأکید دارد، دست بانکداران برای استفاده از منابع جاری باز است و دیگر جایی برای بهانه‌جویی باقی نمی‌ماند.
منبع: روزنامه هشهری

دیدگاهتان را بنویسید